Wielkie zmiany, czyli jak się rodzą nowe trendy w biznesie

Z trendami mamy tylko dwie możliwości: albo podążamy za nimi, albo je sami tworzymy.

Zachęcam wszystkich, aby mając przed sobą te dwie możliwości, koncentrowali się na tej drugiej.

Trendy rozprzestrzeniają się jak wirusy, o czym genialną książkę napisał Malcolm Gladwell. “Punkt przełomowy” to już klasyka literatury biznesowej, choć wydana zaledwie w 2000 roku (w Polsce dopiero w roku 2009, Wydawnictwo Znak). W książce znajdziecie mnóstwo przykładów, w jaki sposób mody i nowe trendy zaczynają nagle zyskiwać na popularności, za sprawą mało istotnego, niekiedy wręcz niezauważalnego, punktu czy wydarzenia przełomowego.

Gladwell Punkt przelomowy
Malcolm Gladwell - Punkt przełomowy

W czasach takich serwisów YouTube czy Facebook, idee i trendy rozprzestrzeniają się jak błyskawica. Bywa tak, że ciekawe wideo w ciągu kilku dni osiąga oglądalność miliona internautów.

To daje do myślenia, zwłaszcza specom od marketingu w dużych firmach. To powinno też dać do myślenia nam, właścicielom małych i średnich biznesów.

Nowym produktem, nową usługą, możemy w krótkim czasie zdominować rynek. Nawet gdyby ten monopol miał trwać jeden miesiąc czy jeden sezon, będziemy pierwsi. Możemy zarobić bardzo dużo albo możemy zyskać reputację innowatora i prekursora. A to przysporzy nam splendoru w naszej branży i może otworzyć zupełnie nowe, zaskakujące możliwości.

Paradoksalnie, dla Malcolma Gladwella napisanie książki “Punkt przełomowy” stało się punktem przełomowym w jego karierze pisarza, publicysty i prelegenta. Zyskał miano wpływowej osoby, która śledzi na bieżąco trendy społeczne i biznesowe.

W książce autor opisuje cykl życia produktu i ilustruje na przekonujących przykładach, w którym momencie rodzi się nowy trend. Co więcej, Gladwell zauważa, że zasada zwrotnego momentu czy punktu przełomowego dotyczy nie tylko biznesu, ale też epidemii grypy (!), przestępczości czy mody na konkretną markę obuwia.

Ta książka to także lektura obowiązkowa dla tych, którzy pracują lub zamierzają pracować nad projektem innowacyjnego serwisu internetowego. Start-up idealnie wpasowuje się w koncepcję punktu przełomowego. Warto to wiedzieć, bo tu leży klucz do sukcesu.

Na deser zachęcam do posłuchania wykładu Malcoma Gladwella na temat historii sosu do spaghetti w USA. Fascynujący wykład!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


4 − 2 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>