Rework – Jason Fried, David H. Hansson – Recenzja i materiały dodatkowe

Książka “REWORK”, jak na amerykański poradnik, jest niezwykła i wyjątkowa. Czym więc wyróżnia się ta pozycja od innych, pozornie podobnych poradników, których setki zalegają na półkach większości polskich księgarni? Krótko mówiąc, różnica leży w racjonalnym podejściu do biznesu. Nie znajdziemy tu ckliwych, tanich porad motywacyjnych, nie znajdziemy pochwały pozytywnego myślenia, nie znajdziemy powielania stereotypów, nie znajdziemy też peanów na temat Doliny Krzemowej i środowiska startupowego. W zasadzie książka  jest do cna antyamerykańska, a jej autorzy piszą o rzeczach niepopularnych, niezgodnych z typową (pseudo)logiką biznesową. Po przeczytaniu tej książki czytelnik będzie też wiedział, dlaczego Facebook czy Google to wyjątek, a nie reguła.

Poniżej zamieszczam recenzję książki i materiały dodatkowe, z zastosowaniem moich stałych 10 punktów recenzenckich:

1. Główna idea zawarta w tej publikacji:

Poradniki biznesowe, zwłaszcza te amerykańskie, są albo wątpliwe merytorycznie, albo pełne schematów i uproszczeń, albo nijak się mają do polskiej rzeczywistości. Szansa, że znajdziemy w takiej literaturze naprawdę wartościowe porady, jest mikroskopijnie mała. Na szczęście co jakiś czas zdarza się wyjątek od tej reguły. REWORK Jasona Frieda i Davida Heinemeiera Hanssona jest właśnie taką osobliwą książką. Mamy tu co prawda setki porad, mniej lub bardziej praktycznych, jednak to, co najważniejsze, to filozofia, jaka przyświecała autorom. A tę można streścić krótko i dosadnie: sensowych porad biznesowych może tylko udzielać zaprawiony w bojach przedsiębiorca, a nie teoretyk, nauczyciel akademicki czy publicysta bez biznesowego przetarcia. Jako przedsiębiorca z ponad 15-letnim stażem podpisuję się pod takim stwierdzeniem obiema rękoma.

2. Co warto wiedzieć o autorach książki?

Autorzy to biznesmeni, którzy odnieśli spory sukces. Ze stworzonych przez nich aplikacji i serwisów, by wymienić tylko Basecamp, Highrise, Backpack, Campfire czy Writeboard, korzysta ponad 3 miliony użytkowników, a ich firma (obecnie Basecamp, poprzednia nazwa to 37 signals.comprzynosi miliony dolarów zysku. Fried i Hansson mają więc pełne prawo do formułowania, czasem nawet mocno kontrowersyjnych, tez biznesowych.

3. Cytaty warte przytoczenia:

“Mała skala działalności nie musi być tylko szczeblem w rozwoju firmy, ale może być celem samym w sobie”

“Plany to tak naprawdę domysły. Gdy niepewne informacje zamieniasz w plan, wkraczasz na niebezpieczny teren. Plany przewidują bowiem, że przyszłość jest kształtowana przez przeszłość.”

“Powinieneś zbudować swój biznes wokół tego, co niezmienne – wokół tego, czego ludzie chcą dzisiaj i będą potrzebować jeszcze za dziesięć lat.”

reworkZdjęcie: OnePress.pl

4. Strategia biznesowa warta uwagi:

Jeśli miałbym wybrać tylko trzy najcenniejsze porady z tej książki, to nie musiałbym długo się zastanawiać. Oto one:

- Wykorzystaj to, co masz, a biznes możesz zacząć w każdym momencie.

Niby to takie oczywiste, ale większość młodych przedsiębiorców wynajduje tysiące problemów, które ich powstrzymują przed rozpoczęciem biznesu. A nawet jeśli zaczną wdrażać w życie pomysły, to nadmiernie komplikują sobie życie, wchodząc w trudne zazwyczaj relacje z inwestorami, i jednocześnie generując zbyt wiele niepotrzebnych kosztów (które pojawiają się zwykle tylko dlatego, że inwestor zasilił gotówką młodą firmę). Tym samym książka jest pochwałą bootstrappingu, czyli rozwijania własnego biznesu bez zewnętrznego finansowania tak długo, jak to jest tylko możliwe.

- Skup się na epicentrum i doprowadź je do doskonałości.

Innym słowy, nie zajmuj się szczegółami, zanim nie ogarniesz podstaw. Nie ma przecież sensu zastanawiać się na wystrojem kawiarni, jaką planujesz otworzyć, jeśli nie będziesz miał stuprocentowej pewności, że wybrałeś odpowiednią lokalizację, od której w dużej mierze zależy powodzenie w branży gastronomicznej.

- Znajdź w swoim biznesie produkty uboczne, ze sprzedaży których możesz uzyskać dodatkowe profity.

Świetnym przykładem jest jeden z tradycyjnych biznesów, czyli tartak. To biznes, gdzie nie tylko sprzedaje się główny produkt, ale też wszystkie odpadki powstały w procesie obróbki drewna. Ścinki i wióry są przecież sprzedawane firmom produkującym brykiet kominkowy. Przy okazji, mało kto wie, że pionierem tego rozwiązania był Henry Ford, który jako pierwszy zaczął sprzedawać odpadki, jakie powstawały podczas produkcji słynnych Fordów T.
Autorzy zresztą otwarcie przyznają, że REWORK, tak samo jak ich poprzednia książka “Getting real”, to typowe przykłady produktów ubocznych, na których zarobili ponad milion dolarów. Najpierw założyli firmę, rozwinęli biznes, tworząc aplikacje niezwykle przydatne innym przedsiębiorcom, a dopiero później zaczęli o tym pisać książki.

5. Czy autorzy przekonali mnie do swojej koncepcji?

Zdecydowanie tak, bo wyznaję te same zasady. Co więcej, książka jest wielkim apelem do młodego pokolenia, by myślało i działało odważniej, jednocześnie racjonalnie podchodząc do biznesu, czego jestem gorącym zwolennikiem.

Mam tylko jedno zastrzeżenie do tego poradnika. Nie dotyczy jednak autorów, bo ci wykonali kawał świetnej roboty. Mam na myśli czytelnika, który chciałby skorzystać z tych rad w najlepszy możliwy sposób. Bo przyszły przedsiębiorca, nawet jeśli zapozna się z takimi książkami jak ta, jest zawsze sam, zawsze sam podejmuje decyzje. Nawet jeśli zakłada biznes ze wspólnikiem, problem jest ten sam: brakuje mu coacha lub mentora, zarazem doświadczonego przedsiębiorcy, który od samego początku mógłby wspierać młodych przedsiębiorców swoim doświadczeniem. Profesja coacha jest w Polsce jeszcze młoda, rynek dopiero dojrzewa, a do tego wielu coachów nie ma biznesowej przeszłości, tylko wykształcenie uniwersyteckie, najczęściej psychologiczne. A to najczęściej zbyt mało, by wsparcie coacha mogło się przełożyć na konkretne, wymierne rezultaty biznesowe.

Można oczywiście dać kontrę i powiedzieć; każdy biznes jest inny, nikt nie zna mojego pomysłu lepiej ode mnie, pomysłodawcy, a wiedza biznesowa ma krótki okres użyteczności, bo świat pędzi do przodu i dziś klient ma inne wymagania niż 5 czy 10 lat temu, więc wiedza przedsiębiorcy z większym stażem niekoniecznie będzie użyteczna w moim przypadku. Zgoda, ale trzon każdego biznesu jest identyczny. To twarde stąpanie po ziemi, to działanie etyczne i zgodne z przepisami, to uwzględnianie ryzyka na wczesnym etapie planowania, to wreszcie skupianie się na wąskiej niszy i specjalizacja. A tych kwestii niewielu początkujących przedsiębiorców bierze pod uwagę, popełniając wszelkie możliwe błędy już na samym starcie, marnując czas i potencjał swojego projektu.

6. Styl:

Książka napisana prostym, poradnikowym stylem, bez językowych fanaberii i bez programistycznego żargonu.

7. Do kogo jest skierowana ta książka?

REWORK to moim zdaniem najlepszy poradnik, jaki kiedykolwiek napisano dla początkującego przedsiębiorcy, i to zarówno w branży internetowej, jak i w tradycyjnym biznesie.
Zresztą, zdaje się, że nie tylko ja jestem tego zdania – książka jest obecnie (kwiecień 2014) najlepiej sprzedającą się pozycją wydawnictwa OnePress.

8. Moja ocena książki:

- Styl: 10/10
- Treść: 10/10
- Jakość edytorska: 10/10
- Ocena łączna: 10/10

9. Spis treści:

Rozdział 1. Na początek
Rozdział 2: Części pierwsze
Rozdział 3: Start
Rozdział 4: Rozwój
Rozdział 5: Efektywność
Rozdział 6: Konkurencja
Rozdział 7: Ewolucja
Rozdział 8: Promocja
Rozdział 9: Zatrudnianie
Rozdział 10: Przejmij kontrolę nad szkodami

10. Informacje dodatkowe i linki:

W Polsce książka została wydana przez Wydawnictwo OnePress, którego redakcji dziękuję za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.

Oficjalna strona w USA:

https://37signals.com/rework/

Oficjalna strona w Polsce:
http://onepress.pl/ksiazki/rework-jason-fried-david-heinemeier-hansson,rework.htm

Warto też posłuchać, co sami autorzy książki mają do powiedzenia na temat efektywności i zakładania firm:


Ps. Chcesz czytać na bieżąco moje posty i od czasu do czasu otrzymać jakiś mały bonus?

Wystarczy, że zapiszesz się na moją listę, a ja zajmę się całą resztą. Dzięki raz jeszcze!

Zgadzam się z Polityką Prywatności

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 4 = 10

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>