Zarządzenie ryzykiem … w maju i czerwcu

Przygotowując szkolenie dotyczące zarządzania ryzykiem w małej firmie, ciekaw byłem, czego dowiem się z bazy danych Google Trends.
Oto wyniki:

Zaskoczenie? Tak i nie. Przejdźmy więc do rzeczy.

Co nie zaskakuje?
Na pewno cykliczność i sezonowość zapytań. Tego można się było spodziewać.

Zaskoczyły mnie dwie inne kwestie:

1/ Spadek ilości wyszukiwań hasła “zarządzanie ryzykiem”.

Licząc od 2005 roku do dziś jest ich aż o 50 % mniej! Powód spadku? Albo przedsiębiorcy nie są świadomi zagrożeń (małe prawdopodobieństwo), albo ich unikają (duże prawdopodobieństwo), albo już się zabezpieczyli (małe prawdopodobieństwo), albo im się wydaje, że się zabezpieczyli (duże prawdopodobieństwo).

2/ Powtarzający się wzrost ilości zapytań w maju i czerwcu każdego roku.

Dlaczego maj i czerwiec? Bo dużymi krokami zbliżają się wakacje i trzeba przygotować firmę na okres mniejszych przychodów i mniejszej efektywności firmy z powodu urlopów pracowników? To pierwsze skojarzenie. A Wy, macie jakieś inne?
Zapraszam do nadsyłania propozycji. Może komuś uda się rozwikłać tę zagadkę?

Bo jeśli moje przypuszczenie co do przygotowań przedwakacyjnych ma sens, to oznaczałoby to, że w firmach o zarządzaniu ryzykiem myśli się w kategoriach krótkoterminowych. Góra miesiąc, dwa przed powtarzalnym co roku “kryzysem”. Po drugie, czynników kryzysogennych jest przecież znacznie więcej niż okres wakacyjny. Czy przedsiębiorca bierze je pod uwagę i gdzie szuka informacji na ten temat jak nie w Internecie? Szkoleń komercyjnych w tym temacie jest niewiele, a tych dofinansowanych z Unii nie ma wcale. A więc, jak to jest z tym zarządzaniem ryzykiem w polskich firmach?

One thought on “Zarządzenie ryzykiem … w maju i czerwcu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 − 4 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>