Go-Givers. Rozdawcy sprzedają więcej – B.Burg, John D. Mann – recenzja

Książka jest sporym zaskoczeniem. In minus. Tytuł zapowiadał ciekawą lekturę, jednak okazało się, że główna myśl autorów, zawarta w podtytule (“rozdawcy sprzedają więcej”), nie doczekała się ciekawego rozwinięcia i uzasadnienia. Książka jest pełna banałów i okrągłych zdań w stylu “stwarzaj wartość”, “bądź sobą” czy “im więcej dajesz, tym więcej posiadasz”. Typowy amerykański poradnik motywacyjno-biznesowy, nie wyróżniający się niczym szczególnym spośród setek innych tytułów. Jedyne, co zasługuje na pochwałę, to tematyka, bo książek poświęconych proklienckim strategiom nie jest aż tak dużo.

Mimo to uważam, że czasem warto zapoznać się z tego typu literaturą, choćby dla kontrastu. W końcu inny Amerykanin, Gary Vaynerchuk, pisze [1] dokładnie o tym samym co autorzy “Go Givers”, ale porady w jego wydaniu mają w sobie coś bezcennego: autentyczność. Tutaj tego brakuje najbardziej, przez co serwowane porady brzmią sztucznie i banalnie. Natomiast Gary jest konkretny i rzeczowy, a jego rady wynikają z olbrzymiego doświadczenia w prowadzeniu dużych i małych biznesów, z jednoczesnym umiejętnym stosowaniem mediów społecznościowych. Natomiast Bob Burg i John David Mann to przede wszystkim autorzy i mówcy motywacyjni, a ta branża, co nie jest oczywiście żadną tajemnicą, rządzi się swoimi prawami, zwłaszcza w USA. Biznes motywacyjny polega, w największym skrócie, na sprzedawaniu gotowych recept na sukces, i ta książka idealnie wpisuje się w taką filozofię. Każdy tytuł opisuje jedno “prawo”, które rzekomo ma nas wprowadzić na nowy, wyższy poziom prowadzenia biznesu. Czytelnik może więc zaznajomić się z takimi “mądrościami” jak prawo wartości, prawo wynagradzania, prawo wpływu, prawo autentyczności i prawo otwartości.

Książka obfituje też w liczne błędy poznawcze [2], a autorzy wydają się żyć w błogiej nieświadomości, jeśli chodzi o naukowe zrozumienie procesów rządzących ludzkim zachowaniem. Świat nie jest tak jednoznaczny, jak chcieliby tego Burg i Mann. Nie wystarczy powiedzieć, że jeśli “będziesz dawać więcej niż otrzymujesz, to wtedy zwiększysz zyski swojej firmy”. To tak nie działa, a na dodatek aż się prosi o zacytowanie konkretnej teorii naukowej czy o powoływanie się na wyniki konkretnych badań. Autorzy tego nie czynią, bo nie mieliby co cytować. Ich porady wzięte są z sufitu, w zasadzie każdy szkoleniowiec mógłby bez problemu napisać podobną książkę.

gogivers-rozdawcy_6019Źródło: Wydawnictwo MT Biznes

Jak dla mnie autorzy opisują rzeczy oczywiste, jedynie upstrzone zgrabnymi formułkami. “Go Givers” spodoba się zapewne czytelnikom, którym imponują tacy mówcy jak Brian Tracy lub lektury w stylu “Sekretu”, jednak jeśli należysz do grona sympatyków literatury biznesowej opartej na solidnym warsztacie i unikalnej wiedzy (mam na myśli takich autorów jak choćby Chip i Dan Heath, Daniel Pink, Steven Levitt [3], Jason Fried [4] czy Jonah Berger[5]), to ta książka nie zaskoczy cię niczym nowym. A jeśli naprawdę chcesz dowiedzieć się, jak w praktyce można wykorzystać zasady, do których starają się nas przekonać autorzy “Go Givers”, powinieneś zapoznać się z najlepszą książką w tym temacie, czyli “Ekonomią wdzięczności” wspomnianego wcześniej Gary Vaynerchuka.

- Co warto wiedzieć o autorach książki?

Bob Burg [6] to popularny w USA mówca motywacyjny, autor takich bestsellerów jak “Go-Givers” czy “Endless Referrals”, natomiast John David Mann to publicysta, autor i mówca, współautor Go-Givers i The Secret Language of Money. Recenzowana książka jest kontynuacją i rozwinięciem pierwszej części, “Go-Givers”, również wydanej w Polsce przez Wydawnictwo MT Biznes.

- Do kogo jest skierowana ta książka?

Docelowym odbiorcą tej książki są zapewne sprzedawcy i handlowcy, jednak nie sądzę, aby wiele wynieśli z tej lektury. Naprawdę trudno znaleźć tu choćby jedną konkretną technikę sprzedażową, którą można by zapamiętać i wcielić w życie.

- Moja ocena książki:

- Styl: 6/10
- Treść: 3/10
- Jakość edytorska: 9/10
- Ocena łączna: 5/10

- Spis treści:

Pierwsze prawo: Prawo wartości
1. Stwarzaj wartość
2. MacGuffin
3. Dawanie
4. Pieniądze
5. Paradoks
6. Twoja sytuacja

Drugie prawo: Prawo wynagradzania
7. Wzbogacaj życie innych osób
8. Ludzie
9. Porozumienie
10. Umiejętności
11. Ciekawośc
12. Dojrzałość

Trzecie prawo: Prawo wpływu
13. Zbuduj sieć
14. Nieokreślony wpływ
15. Idealny slogan
16. Dobre pytania
17. Dotrzymywanie obietnic i otaczanie opieką
18. Twoje podanie
19. Postawa
20. Konkurencja

Czwarte prawo: Prawo autentyczności
21. Bądź sobą
22. Wiarygodność
23. Umiar
24. Słuchaj
25. Sprzeciw
26. “Zamknięcie”

Piąte prawo: Prawo otwartości
27. Bądź otwarty
28. Niezgłębiony obszar
29. Kryzys
30. Zaufanie

- Informacje dodatkowe:

Oficjalna strona książki:
http://www.gogiverssellmore.com/

Oficjalna strona książki (wydanie polskie):
http://www.mtbiznes.pl/b1207-gogivers-rozdawcy-sprzedaja-wiecej.htm

ISBN: 978-83-7746-412-0
Ilość stron: 188
Tytuł oryginału: Go-givers sell more
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2012
Wydawnictwo: MT Biznes

Źródła:

[1] http://ekonomiaprzetrwania.pl/ekonomia-uprzejmosci-w-polskim-wydaniu/
[2] http://ekonomiaprzetrwania.pl/zludzenie-zrozumienia-najczestsze-bledy-poznawcze-w-biznesie-czesc-1/
[3] http://ekonomiaprzetrwania.pl/freakonomia-swiat-od-podszewki-s-levitt-s-dubner-recenzja-i-materialy-dodatkowe/
[4] http://ekonomiaprzetrwania.pl/rework-jason-fried-david-h-hansson-recenzja-i-materialy-dodatkowe/
[5] http://ekonomiaprzetrwania.pl/efekt-wirusowy-w-biznesie-jonah-berger-recenzja/
[6] http://speakerpedia.com/speakers/bob-burg

Dziękuję redakcji wydawnictwa MT Biznes za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 − = 5

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>