Freakonomia. Świat od podszewki, S. Levitt, S. Dubner – Recenzja i materiały dodatkowe

Freakonomia” autorstwa Stevena Levitta i Stephena Dubnera to z pewnością jedna z najbardziej odważnych książek ekonomicznych ostatnich lat.

Poniżej zamieszczam recenzję książki i materiały dodatkowe, z zastosowaniem moich stałych 10 punktów recenzenckich:

1. Co warto wiedzieć o autorze książki?

Steven Levitt jest obecnie profesorem ekonomii na Uniwersytecie Chicagowskim, natomiast Stephen Dubner to dziennikarz i publicysta. Książka jest ich wspólnym dziełem, gdyż z jednej strony Steven Levitt uznał, że nie ma czasu na pisanie książek, bo tak go pochłaniają eksperymenty i badania naukowe, a z drugiej strony Stephen Dubner uznał, że koncepcje prezentowane przez Levitta są warte publikacji i chętnie go wspomoże w tym zakresie. Okazało się, że była to świetna decyzja dla obu panów. Książka do dziś świetnie się sprzedaje i zdecydowanie wyróżnia się wśród innych publikacji o charakterze ekonomicznym.

2. Główna idea zawarta w tej publikacji:

Levitt i Dubner nie mogli początkowo znaleźć wydawców chętnych na opublikowanie ich książki z dwóch głównych powodów:
a/ w książce nie było myśli przewodniej, zamiast tego zbiór pozornie niepowiązanych ze sobą refleksji i wyników badań naukowych,
b/ opisane w książce badania naukowe dotyczyły zagadnień, którymi do tej pory poważni ekonomiści się nie zajmowali – np. nikt do tej pory nie sprawdzał, czy imię nadawane dziecku może mieć wpływ na stan jego zamożności w wieku dorosłym.

Podtytuł książki w wersji angielskiej wskazuje, że autorom chodziło o pokazanie “drugiego dna wszystkiego“. I to zdanie wydaje się najlepiej charakteryzować ducha książki. A rozwijając te myśl, autorzy doprecyzowują: “Przedstawiamy główną myśl książki: mianowicie, jeśli moralność przedstawia świat takim, jakim chcieliby go widzieć ludzie, to ekonomia pokazuje, jak ten świat działa naprawdę”. Ale ekonomia w ujęciu nieortodoksyjnym, nietuzinkowym, zaskakującym.

3. Cytaty warte przytoczenia:

Jeszcze nie wiem, jak się do tego zabrać. Ale jestem prawie pewien, że mając właściwe dane, mógłbym znaleźć odpowiedź.”

4. Strategia biznesowa warta uwagi:

Jeśli wiesz, co zmierzyć, i jak to zmierzyć, świat staje się o wiele mniej skomplikowany“. Dobra strategia, sprawdza się zwłaszcza w biznesie internetowym, gdzie zmierzyć można niemal wszystko (konwersje, aktywność użytkowników itd.). Ale w biznesie offline, czyli w małych firmach lokalnych, czasami trudno się domyślić przyczyn problemów. Warto wtedy zacząć mierzyć, zapisywać, eksperymentować, by dociec, co działa, a co nie.

5. Czy autor mnie przekonał do swojej koncepcji?

Jeśli główną koncepcją jest wyszukiwanie w danych drugiego dna i odkrywanie nowych warstw rzeczywistości, to jestem absolutnie na tak. Tym bardziej, że przesłanie książki jest zgodne z duchem nurtu ekonomii behawioralnej, której jestem gorącym zwolennikiem.

6. Styl:

Książka napisana lekkim piórem, widać wpływ warsztatu i doświadczenia dziennikarskiego Dubnera. Każda analiza to wciągająca opowieść z zaskakującymi niekiedy zwrotami akcji i ambitną tezą do udowodnienia.

7. Do kogo jest skierowana ta książka?

Trzeba by zadać sobie może inne pytanie: kim są cztery miliony czytelników tej książki? To w końcu absolutny fenomen, jeśli chodzi o publikację o charakterze ekonomicznym. Cóż, ekonomia obecna w mediach to zwykle nudne rozmowy ekspertów i skomplikowane słownictwo używane na poparcie niezrozumiałych szerzej tez. A Levitt i Dubner pokazują, jak działa ekonomia w codziennych sytuacjach, dodając od siebie masę zaskakujących konkluzji. Książkę więc powinien przeczytać każdy, kto ma potrzebę poznania rzeczywistości ekonomicznej w jej głębszym wymiarze i nie zadowalają go standardowe odpowiedzi na trudne pytania.

8. Moja ocena książki:

- Styl: 10/10
- Treść: 10/10
- Jakość edytorska: 9/10 (jedyne zastrzeżenie: nie działa strona internetowa polskiego wydania książki, czyżby wydawcy zapomniał przedłużyć domenę: www.freakonomia.pl ?)
- Ocena łączna: 10/10

9. Spis treści:

Rozdział 1. Co łączy nauczycieli z zapaśnikami sumo?
Rozdział 2. Dlaczego Ku-Klux-Klan przypomina grupę agentów nieruchomości?
Rozdział 3. Dlaczego dilerzy narkotyków ciągle mieszkają u mamy?
Rozdział 4. Gdzie się podziali wszyscy przestępcy?
Rozdział 5. Jaki jest rodzic doskonały?
Rozdział 6. Rodzice doskonali, część II: czy Roshanda pod innym imieniem również by pachniała?

10. Informacje dodatkowe i linki:

Książka sprzedała się w nakładzie 4 mln egzemplarzy i została przetłumaczona na 35 języków.

W Polsce książka została wydana przez wydawnictwo OnePress.
Oficjalna strona:
http://www.freakonomics.com/

Wikipedia:

Steven Levitt
Stephen Dubner

Książka doczekała się kontynuacji jako “Superfreakonomia”.

Wykład Stevena Levitta na Princeton University:

4 thoughts on “Freakonomia. Świat od podszewki, S. Levitt, S. Dubner – Recenzja i materiały dodatkowe

  1. Lubie od czasu do czasu przeczytać tego typu książkę chociaż jakimś wielkim maniakiem nauk ekonomicznych nie jestem. Jednak tą pozycję na pewno przeczytam zwłaszcza po takiej recenzji.

  2. No no, po takiej recenzji grzechem byłoby nie sięgnięcie po tą lekturę. Chyba w najbliższym czasie, gdy tylko znajdę wolną chwilkę, usiądę do tej książki:)

  3. Ja jestem właśnie po lekturze (miałam trochę czasu podczas długiego weekendu) i powiem jedno 0 było warto. Świetna pozycja, polecam:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 7 = 9

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>