Efekt wirusowy w biznesie – Jonah Berger – recenzja

Trudno o lepszy tytuł dla poradnika biznesowego. Efekt wirusowy to przecież Święty Graal marketingu. Tysiące marketerów codziennie poszukują magicznej formuły, która pozwoli za niewielkie pieniądze, a najlepiej za darmo, wypromować dany produkty czy usługę. Jednak tylko nielicznym udaje się ta sztuka. A “Efekt wirusowy w biznesie” stanowi dobrą bazę wyjściową do tego typu rozważań marketingowych.

1. Główna idea zawarta w tej publikacji:

“Nie twórz kolejnego nudnego produktu, twórz temat do rozmowy”, zdaje się nam powtarzać autor w każdym rozdziale. Łatwo napisać, trudniej wdrożyć. Mimo to książkę czyta się znakomicie. Jedyny problem z tą książką polega na tym, że w zasadzie nie odkrywa niczego nowego. To wszystko już gdzieś czytałem, ale rozproszone i niepowiązane ze sobą. A to, paradoksalnie, prowadzi do konkluzji, że nawet z tak mocno wyeksploatowanego tematu jak marketing wirusowy można jednak stworzyć ciekawą książkę. Bo zestawienie nawet znanych historii i strategii w jednym tomie sprawia, że zaczynamy kojarzyć ze sobą mocno odległe tematy, a szansa na odnalezienie unikalnej strategii wirusowej dla naszego produktu czy usługi wzrasta wykładniczo.

2. Co warto wiedzieć o autorze książki?

Jonah Berger [1], profesor marketingu w Wharton School na Uniwersytecie Pensylwanii, specjalizuje się w marketingu szeptanym, analizując wpływ społeczny i znaczenie kontekstu na skuteczność przekazu marketingowego.
Jego książka “Efekt wirusowy w biznesie”, wydana w 2013, szybko uzyskała status światowego bestsellera i została przetłumaczona na 25 języków, a łączna sprzedaż przekroczyła 150 tysięcy egzemplarzy.

3. Cytaty warte przytoczenia:

“Jeśli coś rzuca się w oczy, zaraz zaczynasz o tym mówić, a im łatwiej to dostrzec, tym więcej się o tym rozmawia”. [2]

“Wielu ludziom, którym zależy na zyskaniu rozgłosu, umyka jedna kwestia. Tak bardzo koncentrują się na tym, by zaczęto o nich mówić, że nie zważają na to, co naprawdę ważne: o czym będzie się mówić” [3]

“Istnieje ogromna różnica między tym, czy ludzie dzielą się samym przekazem, czy rozmawiają o firmie, organizacji lub twórcy przekazu”. [4]

4. Strategia biznesowa warta uwagi:

Autor sugeruje trzy sposoby [5], które zwiększają szanse na to, że odbiorcy zaczną poruszać pożądane tematy i zaczną opowiadać o nich wśród znajomych:
- odszukanie wyjątkowej, unikalnej cechy w oferowanym produkcie,
- zaimplementowanie elementów gry,
- wytworzenie aury tajemniczości i sprawienie wrażenia zamkniętej społeczności, tylko dla wtajemniczonych.

wirus-800-1_2000Źródło: Wydawnictwo MT Biznes

5. Czy autor mnie przekonał do swojej koncepcji?

Autor jest uczniem znanego autora i wykładowcy uniwersyteckiego, Chipa Heatha, i otwarcie podkreśla inspirację jego pracami. Nie powinno więc dziwić, że książka jest napisana podobnym stylem co “Sztuka skutecznego przekazu” braci Heath [6]. Autor proponuje też zbliżony układem i treścią system, według którego powinniśmy budować wirusowe historie. W “Efekcie wirusowym” autor buduje swoją koncepcję, nazwaną STEPPS, wokół pięciu zasad: waluty społecznej, skojarzeń, jawności, praktycznej wartości i opowieści. Bracia Heath z kolei proponują system złożony z takich cech jak prostota, nieoczekiwany charakter, konkretność, wiarygodność i emocjonalność. Mimo wielu cech wspólnych, Berger stworzył jednak oryginalną koncepcję, popartą wieloma trafnymi przykładami. Zresztą w książce sam poruszył ten watek, wyjaśniając”książka braci Heath koncentruje się na tym, jak sprawić, by idee stały się przyczepne – skłonić ludzi do ich zapamiętania – mniej mówi o tym, jak sprawić, by produkty czy koncepcje się rozprzestrzeniały, czy też, jak skłonić ludzi, by o nich mówili” [7]. Trzeba też przyznać, że przytoczone koncepcje są dobrze udokumentowane, bo wynikają z kilku lat autorskich badań, jakie Berger prowadził ze swoim zespołem na Uniwersytecie Pensylwanii.

6. Styl:

Typowy dla poradnika biznesowego w dobrym wydaniu: lekki, trochę gawędziarski, historie są dobrze nakreślone, a przykłady logicznie ilustrują główne tezy rozdziałów.

7. Do kogo jest skierowana ta książka?

Książka będzie z pewnością inspirującą lekturą dla każdego marketera, menedżera czy właściciela małej lub średniej firmy. Jest też pozycją obowiązkową dla osób, które dopiero zamierzają otworzyć własny biznes, albo dopiero pracują nad nowatorską koncepcją biznesową. Znajdziemy tu bowiem dziesiątki przykładów, jak niewielkim nakładem można wyróżnić się na tle konkurencji lub jak znacząco zwiększyć sprzedaż.

8. Moja ocena książki:

- Styl: 8/10
- Treść: 7/10
- Jakość edytorska: 9/10
- Ocena łączna: 8/10

9. Spis treści:

Wprowadzenie:
SKĄD SIĘ BIERZE POPULARNOŚĆ?

Dlaczego 100 dolarów to dobra cena za kanapkę?
Co sprawia, że pewne produkty czy idee stają się popularne?
Co ma większe znaczenie: treść komunikatu czy jego nadawca?
Czy można sprawić, aby treści stały się zaraźliwe?
Przypadek wirusowego blendera
Sześć kluczowych zasad STEPPS

Rozdział 1.
WALUTA SPOŁECZNA

Gdy budka telefoniczna to tajemne przejście
Mrówki potrafią podnieść ciężar pięćdziesiąt razy większy od siebie
Dlaczego gromadzenie mil lotniczych jest jak gra wideo?
Kiedy nieprzystępność popłaca?
Dlaczego wszyscy chcą jeść podroby?
Negatywny aspekt zapłaty
Udostępniamy to, co poprawia nasz wizerunek

Rozdział 2.
SKOJARZENIA

O czym więcej się mówi: o Disneyu czy o płatkach Cheerios?
Jak misja NASA przyczyniła się do zwiększenia sprzedaży słodyczy
Czy miejsce głosowania może wpłynąć na jego przebieg?
Weź pod uwagę kontekst
Fenomen Rebekki Black
Tworzenie sprzyjających warunków: Kit Kat i kawa
To, co często przychodzi nam do głowy, często staje się tematem rozmowy

Rozdział 3.
EMOCJE

Dlaczego niektóre artykuły trafiają na listę najczęściej
przesyłanych dalej?
Dlaczego czytanie artykułów naukowych jest jak stanie na krawędzi Wielkiego Kanionu?
Dlaczego złość jest jak humor?
Jak zyskać rozgłos dzięki zniszczonej gitarze?
Łzy wzruszenia na myśl o wyszukiwarce internetowej
Kiedy coś jest dla nas ważne, chcemy się tym podzielić

Rozdział 4.
JAWNOŚĆ

Czy logo Apple wygląda lepiej do góry nogami?
Dlaczego umierający pacjenci odrzucają możliwość transplantacji nerki?
Zapuszczanie wąsów w dobrej sprawie Jak się reklamować bez budżetu na reklamę? W jaki sposób kampanie antynarkotykowe mogą zwiększać użycie narkotyków?
Gdy coś się pokazuje, zawsze dobrze rokuje

Rozdział 5.
PRAKTYCZNA WARTOŚĆ

Jak jeden starszy pan nakręcił wirusowe wideo o kukurydzy
Dlaczego turyści rozmawiają o odkurzaczach?
Udostępnianie treści jest nową formą budowania stodół
Czy ludzie skłonni są zapłacić, by zaoszczędzić?
Dlaczego 100 to taka magiczna liczba?
Kiedy kłamstwo rozprzestrzenia się szybciej niż prawda
Coś, co może się przydać

Rozdział 6.
OPOWIEŚCI

Opowieści są jak koń trojański
Dlaczego wysoki poziom obsługi klienta działa lepiej niż reklama?
O tym, jak stadionowy ekshibicjonista wystąpił na olimpiadzie
Dlaczego niektóre opowieści są niezapomniane?
O tym, jak panda uczyniła wirusowość wartością
Informacje rozprzestrzeniają się pod płaszczykiem czczej paplaniny

Epilog
Dlaczego 80 proc. manikiurzystek w Kalifornii pochodzi z Wietnamu?
Stosowanie zasad STEPPS

10. Informacje dodatkowe:

Oficjalna strona książki (blog autora):
http://jonahberger.com/books/contagious/

Oficjalna strona książki (wydanie polskie):
http://www.mtbiznes.pl/b1477-efekt-wirusowy-w-biznesie.htm

ISBN: 978-83-7746-624-7
Ilość stron: 245
Tytuł oryginału: Contagious: Why Things Catch On.
Format: A5
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2013

Prezentacja autora w ramach Google Talks:

Źródła:
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Jonah_Berger
[2] “Efekt wirusowy w biznesie. Dlaczego pewne produkty i usługi zdobywają rynek”, Jonah Berger, MT Biznes, 2013, str. 164
[3] ibidem, str. 228
[4] ibidem, str. 228
[5] ibidem, str. 50
[6] “Sztuka skutecznego przekazu, czyli przyczepne koncepcje”, Chip Heath, Dan Heath, Świat Książki, 2009
[7] ibidem, str. 33

Dziękuję redakcji wydawnictwa MT Biznes za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


7 − = 5

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>