Czy w Twojej branży też jest kryzys?

Zanim rozwinę temat, najpierw krótko o tym, czy jest kryzys?
Jeśli miałbym krótko i zwięźle scharakteryzować istotę kryzysu, oczywiście w odniesieniu do małej firmy, bo tym zajmuję się głównie na moim blogu, to musiałbym stwierdzić jednoznacznie, że KRYZYS to EFEKT BŁĘDÓW W ZARZĄDZANIU.

Tylko w ten sposób można wytłumaczyć, dlaczego jedne firmy upadają w czasie spowolnienia gospodarczego, a inne dynamicznie się rozwijają.

W przypadku kryzysu gospodarczego, jak i każdego innego kryzysu, który może dotknąć małą firmę, zawsze jest wystarczająco dużo czasu, by się do niego właściwie przygotować.

Mimo to w zeszłym roku w Polsce upadłość ogłosiło najwięcej firm od roku 2004, a wielu małych przedsiębiorców marzy tylko, by rok 2013 nie był gorszy od poprzedniego.

Wracając do branży, w której działa Twoja firma. Czy zauważasz pewne oznaki kryzysu, czy kryzys szaleje już na całego?

Prawda jest taka, że w każdej branży pojawiają się cyklicznie mniejsze kryzysy, a od czasu do czasu potężne trzęsienia ziemi. Jeśli chodzi o łagodniejsze oblicze kryzysu, to powodów może być bez liku, chociażby:
- zmiany technologiczne (np. wzrost znaczenia smartfonów)
- zmiany demograficzne (np. starzejące się społeczeństwo)
- zmiany legislacyjne (np. zmiany w przepisach),
- zmiany społeczne (np. wzrost emigracji zarobkowej).

O przyczynach kryzysu w firmie pisałem już całkiem niedawno.

Niestety, zasada jest taka, że czym większa firma, tym większe szanse na jej przetrwanie. Z prostego powodu: w takich firmach jest zwykle biznes plan, budżet, audyt, nadzór właścicielski, wykwalifikowani pracownicy, a niekiedy pojawia się też zewnętrzna pomoc pod postacią zewnętrznych, zazwyczaj drogich firm doradczych i konsultingowych.

Jednak w małej firmie właściciel jest zwykle pozostawiony sam sobie. Nie stać go, albo nie chce wydawać na drogie usługi doradcze, a sam nie jest w stanie ogarnąć wszystkich ważnych trendów w otoczeniu jego firmy. I nawet mając wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do ewentualnego kryzysu w jego branży, zwykle orientuje się za późno. A tego typu błąd może nieść ze sobą przykre konsekwencje, włącznie z upadkiem firmy.

Ps. Właśnie rusza cykl spotkań i konsultacji dla właścicieli małych i średnich firm. Zapraszam do zapoznania się z warunkami uczestnictwa w szkoleniach i w indywidualnym coachingu.

3 thoughts on “Czy w Twojej branży też jest kryzys?

  1. W pełni zgadzam się z tym, “KRYZYS to EFEKT BŁĘDÓW W ZARZĄDZANIU” :) Nie wiem czemu jednak ma to aż takie znaczenie. Czemu różnica wzrostu z +4 na +2% sprawia, że firma która przed rokiem miała ogromne zyski teraz ma ogromne straty… Choć może w sumie wiem ale to jest jednak zawiłe i od główkowania łepetynka zaczyna boleć :)

    Swoją drogą, masa osób kończy zarządzanie, a nie ma komu dobrze zarządzać – wina uczelni, czy raczej kolesiostwa w firmach?

  2. Najprostsza metoda szukania przyczyn kryzysu firmowego to szukanie go w czynnikach zewnętrznych (pogorszenie koniunktury gospodarczej, zmiana przepisów, konkurencja itd.), najtrudniej przyznać się, że błąd leży po naszej stronie. Przez błąd mam na myśli bierność i letarg umysłowy kadry zarządzającej, która zwykle lekceważy pierwsze oznaki nadchodzącego kryzysu, do które zwykle można się wcześniej przygotować (i go uniknąć lub zminimalizować jego skutki).

    Z kolei gdybym miał krótko scharakteryzować najczęstszy błąd popełniany wewnątrz firm (czym większa firma, tym ta sytuacji jest wyraźniejsza), to byłby to brak komunikacji (lub nieszczera albo niepełna komunikacja) między szefem a podwładnymi, między poszczególnymi działami. Często jest tak, że szef nie wie, dlaczego firma traci klientów, a wiedzą to doskonale pracownicy, którzy na co dzień mają kontakt z klientami. Ale nikt ich nie pyta, więc firma sobie dalej podupada.

  3. za granicę.. ale nie poddałam się. Dużo czasu i energii poświęciłam. Pracuję jako przedstawiciel firmy farmaceutycznej.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


1 + 6 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>