7 powodów rezygnacji stałych klientów

W nieustannej pogoni za nowymi klientami przedsiębiorcy często zapominają, jak ważni są stali klienci i wbrew pozorom, jak łatwo ich nieodwracalnie stracić. Ku przestrodze przygotowałem listę 7 najczęściej występujących powodów utraty klientów.

Jeśli masz firmę, koniecznie sprawdź, czy nie zagraża jej jeden z poniższych syndromów wypalenia stałego klienta:

1. Znudzenie
Załóżmy, że klient coś od nas kupił, jednak od czasu dokonania przez niego zakupu nie wprowadzamy zmian w naszej ofercie, nie urozmaicamy jej, nie odświeżamy jej. Jest więcej niż pewne, że klient będzie nieustannie porównywał, analizował, próbował, szukał opinii o innych usługach i produktów, aż znajdzie coś lepszego i bardziej atrakcyjnego.

2. Wpadka
Czasami wystarczy jedno nieporozumienie, jedna wpadka personelu, by klient uznał, że został pokrzywdzony i musi o tym napisać do prasy albo pożalić się na forach internetowych. I po kliencie, nawet jeśli nas wcześniej uwielbiał.

3. Zapomnienie
Masz klientów w bazie adresowej, ale nie przypominasz im się? Nie wysyłasz im informacji o branży, o nowościach, o promocjach? Nie budujesz więc u klienta świadomości marki, klient ma prawo zapomnieć o tobie. A może w ogóle nie masz i nie budujesz takiej bazy?

4. Konkurencja
Najczęściej usługi czy produkty niewiele się różnią od tych oferowanych przez konkurencję. A walka o klienta toczy się zwykle na poziomie ceny, a nie z poziomu zadowolenia klienta czy jakości jego obsługi. Wystarczy więc sytuacja, gdy któryś z naszych konkurentów nagle się WYRÓŻNI (poprzez wprowadzenie usługi dodatkowej, gratisów, lub poprzez modyfikację produktu czy usługi), by nasz stały klient zyskał nagle argument, by o nas zapomnieć.

MITIE_client services01

5. Sabotaż
Wystarczy jeden niezadowolony pracownik, by popsuć opinię firmy i wpłynąć (bezpośrednio lub pośrednio) na zachowanie naszych stałych klientów. O tym zapomina wielu przedsiębiorców. Sabotaż tego typu pojawia się najczęściej i jest najbardziej dotkliwy na pierwszej linii frontu, czyli wśród pracowników zajmujących się obsługą klienta.

6. Bezosobowość
Jeśli firma nie ma wyrazistej osobowości i nie wyróżnia się niczym szczególnym, klient się z nią nie identyfikuje. W efekcie nie ma miejsca na silne więzi emocjonalne, które potrafią zatrzymać klienta na dłużej. Prowadzi to do tego, że firma bez charyzmy odpycha z czasem nawet najwierniejszych klientów.

7. Obojętność
Zdarzyło ci się, że zostałeś potraktowany przez jakąś firmę jak komórka w Excelu? Co czułeś, gdy się okazało, że tak naprawdę to nie ma znaczenia, czy jeszcze coś tam kupisz czy nie? Pilnuj, żeby syndrom obojętności nie dotknął twojej firmy.

Ps. Kliknij Lubię to! poniżej, jeśli uważasz, że artykuł zawiera przydatną wiedzę i jeśli chcesz, żeby inni przedsiębiorcy przeczytali ten artykuł. Dziękuję.

One thought on “7 powodów rezygnacji stałych klientów

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


− 6 = 2

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>