25 pytań do innowatorów, czyli jak szybko zweryfikować nowy pomysł na biznes

Masz świetny pomysł na nowy biznes, niezwykłą usługę, innowacyjny produkt? Liczysz, że uda się go spopularyzować? A może szukasz już inwestora?

Więc zanim przejdziesz do kolejnych etapów budowania biznesu, sprawdź najpierw, o co może Cię zapytać Anioł Biznesu lub przedstawiciel funduszu VC:


1. Czy pomysł zrodził się na bazie konkretnego, powszechnego i nierozwiązanego dotąd problemu?

2. Czy potrafisz wyjaśnić całą koncepcję w jednym zdaniu? A Twój rozmówca zrozumie, o co Ci chodzi?

3. Ile czasu zajęło Ci dopracowanie koncepcji? Tydzień, miesiąc, rok?

4. Co zrobisz, gdy Twój pomysł zostanie odrzucony lub wyśmiany przez potencjalnych inwestorów? Zrezygnujesz, poddasz się, czy nadal będziesz uważał, że masz dobre podstawy, by nadal nad nim pracować?

5. Czy pomysł ma potencjał, by zyskał rozgłos w naturalny sposób, najlepiej na bazie marketingu

szeptanego? Czy ma to coś, co sprawia, że wieść o nim może rozejść się błyskawicznie wśród znajomych i ich dalszych znajomych?

6. W jakim sensie pomysł jest zaskakujący czy kontrowersyjny? Czy nie jest to kolejny nudny produkt, który nie przebije się wśród coraz większej konkurencji?

7. Czy jest niezwykle użyteczny i czy po jego wejściu na rynek, użytkownicy nie będą mogli bez niego funkcjonować (no prawie)?

8. Czy użytkownicy będą mogli nim się dzielić lub wykorzystać go do pracy grupowej?

SABIC Innovative Plastics: Wire Coating Made with SABIC Innovative Plastics Flexible Noryl* Resin

9. Czy pomysł ma szansę pozyskać inwestora, lub inaczej – czy należy do kategorii projektów, które najczęściej są finansowane przez Aniołów Biznesu czy fundusze VC? Sprawdź.

10. Czy jest już rynek na ten produkt czy usługę? Czy nie jest aby za wcześnie? Czy rynek dojrzewa i będzie gotowy na tego typu usługi czy produkty dopiero za jakiś czas? Rok? Dwa?

11. Czy Twój pomysł faktycznie rozwiązuje konkretny problem? Czy tylko Tobie się tak wydaje?

12. Czy problem, który zamierzasz rozwiązać, naprawdę istnieje?

13. Jak zlokalizowałeś ten problem? Przypadkiem? Czy na bazie gruntownych analiz i bogatego doświadczenia branżowego?

14. Jakiego rodzaju dowód społeczny posiadasz, by poprzeć swoją tezę?

15. Czy ktoś przed Tobą już nie wprowadził identycznego produktu lub usługi w ostatnim czasie? Codziennie pojawia się przecież tak dużo nowych usług, produktów i serwisów internetowych, że mogłeś to przeoczyć.

16. Czy problem, który masz na myśli, przeszkadza Ci na co dzień, dlatego masz dodatkową motywację, by ułatwić sobie i innym życie?

17. Czy uważasz, że znalezienie całościowego rozwiązania dla tego problemu jest w ogóle możliwe?

18. Czy jednak Twoje rozwiązanie dotyczy tylko części większego problemu?

19. Co w Twoim produkcie czy usłudze jest takiego, co ułatwi życie jego nabywcom czy użytkownikom? I właśnie tym pokonasz obecną i przyszłą konkurencję? A jeśli nie tym, to w takim razie na czym dokładnie będzie polegała Twoja przewaga konkurencyjna?

20. Czy Twój pomysł to oczywiste rozwiązanie dla powszechnego problemu?

21. Jak dużo płacą obecnie klienci za podobne rozwiązania?

22. Czy Twój pomysł ma szansę wprowadzić na rynek usługę lub produkt, które wypełniają ogromną lukę? A klienci wręcz czekają, by ktoś to wymyślił i zaczął sprzedawać?

23. O czym dyskutują obecnie potencjalni klienci na Twoim docelowym rynku? Jesteś na bieżąco? RSS? Social media? Wiesz wszystko o swoich potencjalnych klientach?

24. Czy Twój pomysł to jedynie kopia istniejących rozwiązań?

25. Kto może obiektywnie potwierdzić, że Twój pomysł warto rozwijać dalej? Z kim na ten temat rozmawiałeś?

Rzecz jasna, to nie wszystkie pytania, ale te, od których można zacząć testowanie sensowności swojego pomysłu. Powodzenia!

2 thoughts on “25 pytań do innowatorów, czyli jak szybko zweryfikować nowy pomysł na biznes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


− 4 = 3

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>